Czy otrzymam odszkodowanie od pracodawcy za wypadek przy pracy? Pracownik, który uległ wypadkowi przy pracy jest uprawniony do świadczeń z ubezpieczenia społecznego określonych w ustawie z dnia 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy. Świadczenia te nie przysługują od pracodawcy lecz od ZUS-u, do którego odprowadzane są przez pracodawcę składki na ubezpieczenie wypadkowe.
Wypadek przy pracy – odszkodowanie od pracodawcy
Nic jednak nie stoi na przeszkodzie, aby poszkodowany pracownik dochodził również swoich praw bezpośrednio od pracodawcy lub od jego ubezpieczyciela, w razie zawarcia umowy ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej, w sytuacji gdy uważa, że rozmiar doznanej szkody przewyższa wysokość otrzymanych dotychczas z ZUS-u świadczeń.
Kiedy pracodawca będzie ponosił odpowiedzialność cywilną?
Cywilnoprawna odpowiedzialność pracodawcy z tytułu szkody wyrządzonej pracownikowi w związku wypadkiem przy pracy ma charakter uzupełniający w stosunku do świadczeń wypłaconych przez ZUS. Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem pracownik nie może dochodzić odszkodowania w oparciu o przepisy Kodeksu cywilnego przed rozpoznaniem jego roszczeń o świadczenia przysługujące na podstawie przepisów ustawy z dnia 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy. Nadto aby możliwe było uzyskanie odszkodowania i ewentualnie innych świadczeń, doznana przez pracownika szkoda nie mogła zostać dotychczas w całości wyrównana świadczeniami z wyżej powołanej ustawy.
Nasz radca prawny pomoże w uzyskaniu odszkodowania lub zadośćuczynienia! Brak zaliczek i opłat wstępnych!
Zadzwoń - 71 719 59 08!
Katalog roszczeń cywilnoprawnych z tytułu wypadku przy pracy
Pracownik może na drodze postępowania cywilnego żądać od pracodawcy lub jego ubezpieczyciela:
- odszkodowania, które ma na celu pokrycie szkody majątkowej,
- zadośćuczynienia, które powinno pokryć szkodę niemajątkową (krzywdę), czyli ból oraz cierpienie fizyczne i psychiczne,
- renty, która przysługuje z tytułu zwiększenia się potrzeb pracownika lub zmniejszenia się jego widoków powodzenia na przyszłość. Nadto renta ta przysługuje jeżeli osoba poszkodowana utraciła całkowicie lub częściowo zdolność do pracy zarobkowej.
Cywilnoprawna odpowiedzialność pracodawcy za skutki wypadku przy pracy czy choroby zawodowej ma charakter uzupełniający w stosunku do odpowiedzialności z ubezpieczenia wypadkowego, co oznacza, że pracownik zazwyczaj występuje do sądu z roszczeniami cywilnymi po rozpoznaniu jego roszczeń o świadczenia przysługujące na podstawie przepisów ustawy z 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych.
Tak uznał Sąd Apelacyjny w Łodzi w wyroku z dnia 31.10.2018, sygn. akt III APa 30/18
Osoby bliskie dla pracownika, który w skutek wypadku przy pracy zmarł mogą dochodzić:
- zwrotu kosztów pogrzebu i leczenia zmarłego, jeżeli je poniosły,
- renty alimentacyjnej,
- odszkodowania za pogorszenie sytuacji życiowej,
- zadośćuczynienia.