Czy przejmowanie klientów konkurencji może stanowić czyn nieuczciwej konkurecnji - radca prawny wyjaśnia. W obrocie gospodarczym bywają sytuacje, w których przedsiębiorcy, chcąc rozszerzyć swoją ofertę i przejąć klientów konkurencyjnych podmiotów, czynią to niezgodnie z przepisami prawa i narażają się na odpowiedzialność z tytułu popełnienia czynu nieuczciwej konkurencji. Warto zatem znać uregulowania dotyczące kierowania ofert do klientów konkurencji, aby uniknąć wszelkich niedogodności.
Przesłanki czynu nieuczciwej konkurencji w zakresie nieuczciwego przejęcia klientów
Powyższy czyn nieuczciwej konkurencji został określony w art. 12 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Przesłanki, jakie zostały wskazane to:
- nakłanianie klientów przedsiębiorcy lub innych osób do rozwiązania z nim umowy albo niewykonania lub nienależytego wykonania umowy,
- w celu przysporzenia korzyści sobie lub osobom trzecim albo szkodzenia przedsiębiorcy.
W związku z tym, konieczne jest nakłanianie klientów konkurenta do rozwiązania umowy lub jej niewykonania, przy czym konieczny jest cel w postaci chęci przysporzenia sobie lub osobie trzeciej korzyści albo zaszkodzenia przedsiębiorcy.
Przejęcie klientów konkurencji - jaką postać może przybrać powyższy czyn nieuczciwej konkurencji?
Jako przykład może posłużyć sytuacja z 2014 r. W tym roku jeden z operatorów sieci komórkowej chciał przejąć klientów konkurencji. W związku z tym, wysłał do klientów konkurenta ponad 5 milionów wiadomości sms, głównie z pytaniem, czy adresat zgadza się na kontakt doradcy klienta w celu przedstawienia propozycji przeniesienia numeru. Oferował przy tym pokrycie wszelkich kosztów przeniesienia numeru, a nawet pokrycie kar umownych. W wyniku wniesienia pozwu przez firmę, której klienci byli adresatami wiadomości, stwierdzone zostało popełnienie czynu nieuczciwej konkurencji. W wyroku w tej sprawie sąd stwierdził, że:
Uczciwe przejmowanie klientów powinno być wynikiem atrakcyjności własnej oferty, natomiast niedopuszczalne jest zniechęcenie klientów do poprzedniego kontrahenta, jak również zobowiązanie się do zapłacenia kar umownych za klientów, którzy rozwiążą określoną umowę z dotychczasowym kontrahentem. Zakreślenie ram czasowych danej oferty „na czas trwania umowy z obecnym dostawcą” oraz skierowanie jej tylko do klientów ściśle określonych firm telekomunikacyjnych, nie może być uznane za uczciwe i przesądza o „nakłanianiu” w rozumieniu art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.
Wyrok Sądu Apelacyjnego w Krakowie z dnia 9 maja 2016 r. I ACa 67/16
RADCA PRAWNY - PRAWO KONKURENCJI
Zadzwoń - 71 719 59 08 lub napisz do nas -
Co wynika z powyższego przykładu?
Dzięki powyższemu przykładowi można stwierdzić, że podjęcie próby przejęcia klientów konkurencyjnego przedsiębiorstwa powinno nastąpić zgodnie z określonymi warunkami, mianowicie poprzez złożenie klientom konkurencji atrakcyjnej oferty i w ten sposób zachęcenie ich do skorzystania z usług bądź towarów przedsiębiorcy. Niemniej jednak, próba taka musi cechować się zgodnością z prawem oraz dobrymi obyczajami, podobnie jak kierowanie ofert pracy do pracowników firm konkurencyjnych.
Przejęcie klientów konkurencji - odpowiedzialność z tytułu popełnienia czynu nieuczciwej konkurencji
Popełniając powyższy czyn nieuczciwej konkurencji, możliwa jest odpowiedzialność cywilna. Poszkdowanemu przysługują w zwiazku z czynem nieuczciwej konkurencji stosowne roszczenia wskazane w ustawie. Przedsiębiorca, którego interes został zagrożony lub naruszony, może żądać zaniechania niedozwolonych działań, usunięcia skutków niedozwolonych działań, złożenia jednokrotnego lub wielokrotnego oświadczenia odpowiedniej treści i w odpowiedniej formie, naprawienia wyrządzonej szkody, na zasadach ogólnych, wydania bezpodstawnie uzyskanych korzyści, na zasadach ogólnych, zasądzenia odpowiedniej sumy pieniężnej na określony cel społeczny związany ze wspieraniem kultury polskiej lub ochroną dziedzictwa narodowego - jeżeli czyn nieuczciwej konkurencji był zawiniony.