W ninijszym wpisie radca prawny wyjaśnia czym jest czyn nieuczciwej konkurencji? Prawo unijne oraz prawo polskie zawierają regulacje zapobiegające nieuczciwej konkurencji i zwalczające ją. Dotyczą one wszelkiej działalności gospodarczej, w szczególności produkcji przemysłowej, budownictwa, handlu czy usług. Uzasadnieniem jest prawne zapewnienie uczciwości konkurencji i wyrównanie szans na rynku dla przedsiębiorców. Prawo formułuje różne rodzaje czynów nieuczicwej konkurencji. Przyjrzymy się kilku z nich.
Czym jest czyn nieuczciwej konkurencji?
Zgodnie z brzmieniem ustawy, czynem nieuczciwej konkurencji jest działanie sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami, jeżeli zagraża lub narusza interes innego przedsiębiorcy lub klienta. O ile przy działaniu sprzecznym z prawem nie ma wątpliwości, o tyle sprzeczność z dobrymi obyczajami może być zastanawiająca. Jest to pojęcie niedookreślone, dające sądowi kompetencję do oceny indywidualnego przypadku w danej sprawie. Może ono oznaczać przyjęty standard działalności w danej branży bądź na danym rynku.
1. Wprowadzające w błąd oznaczenie przedsiębiorstwa
Czynem nieuczciwej konkurencji jest używanie takich oznaczeń przedsiębiorstwa, które może wprowadzić klientów w błąd co do tożsamości tego przedsiębiorstwa. Chodzi tutaj w szczególności o używanie cudzej nazwy, loga, skrótów litrowych lub innego symbolu. Nie budzi tutaj wątpliwości to, że takie zachowanie jest nieuczciwe i ma na celu wprowadzenie klientów w błąd.
2. Fałszywe bądź wprowadzajace w błąd oznaczenie pochodzenia towarów albo usług
W tym przypadku chodzi o sytuację, w której wywołuje się w klientach wrażenie, że dany towar bądź usługa pochodzi z danego kraju lub regionu, co w rzeczywistości jest nieprawdą. Również tutaj słusznym jest uznanie takiego zachowania jako nieuczciwego, bowiem oszukuje się w ten sposób klientów.
3. Naruszenie tajemnicy przedsiębiorstwa
Za tajemnicę przedsiębiorstwa uważa się informacje techniczne, technologiczne, organizacyjne lub inne, związane z danym przedsiębiorstwem, posiadające wartość gospodarczą. Konkretniej, może chodzić tutaj o określone metody produkcji, metody organizacji pracy, rozwiązania technologiczne, ale także listy klientów danego przedsiębiorstwa czy też know-how. Pozyskanie takich informacji bez zgody przedsiębiorstwa posiadającego takie tajemnice stanowi czyn nieuczciwej konkurencji. Uznanie tego czynu za nieuczciwy jest słuszne, bowiem nie byłoby sukcesów wielkich przedsiębiorstw, gdyby sposoby ich działania były publicznie dostępne i każdy mógłby z nich korzystać. Tajemnice przedsiębiorstwa to niezwykle cenne składniki każdego podmiotu gospodarczego i zasługują na ochronę. Dowiedz się czym jest czym jest naruszenie tajemnicy przedsiębiorstwa.
4. Ingerencja w stosunki umowne
Czyn ten polega na nakłanianiu pracowników danego przedsiębiorstwa do niewykonywania bądź nienależytego wykonywania swoich obowiązków, w celu uzyskania korzyści dla siebie bądź zaszkodzenia przedsiębiorcy.
5. Rozpowszechnianie nieprawdzwych informacji
Chodzi tutaj o informacje niezgodne z prawdą, dotyczące własnego przedsiębiorstwa, a także innych przedsiębiorstw, w celu uzyskania korzyści dla siebie bądź wyrządzenia szkody innym przedsiębiorcom.
6. Utrudnianie dostępu do rynku
Może to następować w szczególności poprzez sprzedaż towarów lub usług poniżej kosztów ich wytworzenia w celu eliminacji innych przedsiębiorców, nakłanianie innych osób do odmowy sprzedaży towarów lub usług przedsiębiorcom, nieuzasadnione nierówne traktowanie niektórych klientów, pobieranie oplat innych niż marża handlowa za przyjęcie towaru do sprzedaży, wymuszanie na klientach wyboru jako kontrahenta określonego przedsiębiorcy.
7. Nieuczciwa reklama
Reklama stanowi jedną z podstaw prowadzenia działalności gospodarczej, bowiem jej celem jest wzbudzenie zainteresowania ofertą przedsiębiorcy potencjalnych klientów. Jednakże i w tym aspekcie prawo reguluje zasady, według których należy tworzyć reklamy. Nieuczciwe są reklamy sprzeczne z przepisami prawa i dobrymi obyczajami, wprowadzajace w błąd, wywołujące lęk, wykorzystujące łatwowierność dzieci, uciążliwe, a także reklama w formie przesyłania do klientów niezamówionych towarów. Więcej w tym zakresie dowiesz się w artykule pt. reklama jako czyn nieuczciwej konkurencji.
RADCA PRAWNY - PRAWO KONKURENCJI
Zadzwoń - 71 719 59 08 lub napisz do nas -
Zwalczanie nieuczciwej konkurencji
Zgodnie z powyższym, zwalczanie nieuczciwej konkurencji stanowi ważny aspekt ochrony wolnego rynku i prowadzenia działalności gospodarzczej w Polsce i w Unii Europejskiej. Prawo wyróżnia wiele kategorii czynów nieuczciwej konkuencji, chroniąc w ten sposób zarówno przedsiębiorców, w tym rozpoczynających działalność oraz tych, którzy mają już wysoką pozycję na rynku, jak i konsumentów, pozwalając im na uzyskiwanie przejrzystych informacji oraz ofert. Ochrona konkurencji jest ważnym aspektem w dzisiejszych czasach, ponieważ przedsiębiorcy, podejmując ryzyko prowadzenia działalności gospodarczej, zasługują na to, aby przepisy prawa w sposób przejrzysty regulowały ten aspekt, a w razie naruszeń dawały skuteczne instrumenty przeciwdziałania naruszeniom (sprawdć tutaj jakie mogą Ci przysługiwać roszczenia z tytułu nieuczciwej konkurencji).