Czy reklama może stanowić czyn nieuczciwej konkurencji? W katalogu czynów nieuczciwej konkurencji wyróżniona została nieuczciwa reklama. Nie budzi to wątpliwości, bowiem reklama to jeden z podstawowych mechanizmów napędzających działalność gospodarczą. Stanowi ona środek przekazu zachęcający klientów do skorzystania z oferty danego przedsiębiorstwa. Nic dziwnego zatem, że prawodawca krajowy i unijny zdecydowali się na ustalenie reguł, dzięki którym reklamy będą uczciwe oraz nie będą naruszały zasad konkurencji.
Na czym w szczególności polega nieuczciwa reklama?
Przepisy prawa formułują, jakie rodzaje zachowań w zakresie reklamy stanowią czyny nieuczciwej konkurencji. Są to przede wszystkim: sprzeczność z przepisami prawa, dobrymi obyczajami, wprowadzanie klientów w błąd, wykorzystanie lęku, przesądów bądź łatwowierności dzieci, ingerujące w sferę prywatności poprzez nagabywanie w miejscach publicznych, przesyłanie niezamówionych towarów na koszt klienta, nadużywanie technicznych środków przekazu informacji.
Co z tzw. reklamą porównawczą?
Zasadniczo reklama umożliwiająca bezpośrednio lub pośrednio rozpoznanie konkurenta albo towarów lub usług oferowanych przez konkurenta stanowi czyn nieuczciwej konurencji. Jednakże często możemy spotkać się z reklamami, w których dochodzi do porównania konkurencyjnych produktów. Jest to możliwe, bowiem istnieją wyjątki od powyższej zasady. Reklama porównawcza jest dozwolona, m. in. gdy:
- nie wprowadza w błąd,
- porównuje towary lub usługi przeznaczone do tego samego celu w sposób rzetelny, dający się obiektywnie zweryfikować,
- porównuje w sposób obiektywny cechy charakterystyczne i sprawdzalne danego towaru, w tym cenę,
- nie powoduje pomyłek w rozróżnieniu porównywanych produktów,
- nie dyskredytuje towarów przedsiębiorstwa, ani jego oznaczeń.
RADCA PRAWNY - PRAWO KONKURENCJI
Zadzwoń - 71 719 59 08 lub napisz do nas -
Czy powyższy czyn nieuczciwej konkurencji może popełnić inny podmiot niż przedsiębiorca?
Zgodnie z przepisami ustawy, czynu nieuczciwej konkurencji w zakresie reklamy dopuszcza się również agencja reklamowa albo inny przedsiębiorca, który reklamę opracował. W związku z tym, odpowiedzialność ponosi również podmiot, któremu przedsiębiorca zleca opracowanie reklamy.
Jakie środki ochrony przysługują w razie zaistnienia powyższego czynu?
Gdy dojdzie do popełnienia czynu nieuczciwej reklamy, możliwe jest żądanie zaniechania takiego działania, usunięcia skutków działania, złożenia oświadczenia, naprawnienia szkody, wydania bezpodstawnie uzyskanych korzyści oraz zasądzenia sumy pieniężnej na cel społeczny (jeżeli czyn był zawiniony). Tutaj możesz sprawdzić jakie roszczenia Ci przysługuje w razie czynu nieuczciwej konurencji.