Przejęcie pracownika konkurencji jako czyn nieuczciwej konkurencji
Czy przejęcie pracownika konkurencji jest czynem nieuczciwej konkurencji? - radca prawny wyjaśnia w jakiej sytuacji. Wykwalifikowany i doświadczony pracownik stanowi znaczącą pomoc dla przedsiębiorcy w prowadzeniu jego działalności gospodarczej. Bywa jednak tak, w szczególności w specjalistycznych branżach, że ciężko jest znaleźć takiego pracownika, ze względu na to, że pozostaje już stroną stosunku pracy lub w inny sposób współpracuje z konkurencyjnym przedsiębiorcą. W związku z tym, aby pracownika już zatrudnionego nakłonić do zmiany pracy, należy przedstawić mu konkurencyjne warunki. Należy jednak być ostrożnym, aby nie popełnić czynu nieuczciwej konkurencji, jakim jest tzw. przejmowanie pracowników konkurencji.
Czytaj więcej: Przejęcie pracownika konkurencji jako czyn nieuczciwej konkurencji
Czyn nieuczciwej konkurencji
W ninijszym wpisie radca prawny wyjaśnia czym jest czyn nieuczciwej konkurencji? Prawo unijne oraz prawo polskie zawierają regulacje zapobiegające nieuczciwej konkurencji i zwalczające ją. Dotyczą one wszelkiej działalności gospodarczej, w szczególności produkcji przemysłowej, budownictwa, handlu czy usług. Uzasadnieniem jest prawne zapewnienie uczciwości konkurencji i wyrównanie szans na rynku dla przedsiębiorców. Prawo formułuje różne rodzaje czynów nieuczicwej konkurencji. Przyjrzymy się kilku z nich.
Reklama jako czyn nieuczciwej konkurencji
Czy reklama może stanowić czyn nieuczciwej konkurencji? W katalogu czynów nieuczciwej konkurencji wyróżniona została nieuczciwa reklama. Nie budzi to wątpliwości, bowiem reklama to jeden z podstawowych mechanizmów napędzających działalność gospodarczą. Stanowi ona środek przekazu zachęcający klientów do skorzystania z oferty danego przedsiębiorstwa. Nic dziwnego zatem, że prawodawca krajowy i unijny zdecydowali się na ustalenie reguł, dzięki którym reklamy będą uczciwe oraz nie będą naruszały zasad konkurencji.
Naruszenie tajemnicy przedsiębiorstwa
Naruszenie tajemnicy przedsiębiorstwa - czym jest tajemnica przedsiębiorstwa, w jakis posób następuje naruszenie tajemnicy i jakie prawa ci przysługują w razie naruszenia tajemnicy przedsiębiorstwa. W artykule dotyczącym pojęcia i rodzajów czynów nieuczciwej konkurencji, jako czyn tego rodzaju zostało wyróżnione naruszenie tajemnicy przedsiębiorstwa. Nic w tym dziwnego, bowiem każde przedsiębiorstwo, które odniosło sukces na rynku, posiada swoje tajemnice i dzięki nim może prowadzić swoją działalność w efektywny sposób. W związku z tym, prawodawca krajowy i unijny uznali, że zachowanie polegajace na ujawnieniu, wykorzystaniu lub pozyskaniu takich informacji stanowi czyn nieuczciwej konkurencji.
Nieuczciwe praktyki rynkowe w obrocie konsumenckim
Nieuczciwe praktyki rynkowe w obrocie konsumenckim - czym sa i jak je zwalczać? Jakie roszczenia i komu przysługują?
Konsument podlega prawnej ochronie w obrocie cywilnoprawnym, jako strona nieprofesjonalna. Przedsiębiorców traktuje się bowiem jako fachowców, a konsument może być stroną stosunku prawnego wyłącznie z przedsiębiorcą. W związku z tym, Unia Europejska i Polska podejmują działania, mające zagwarantować konsumentom bezpieczeństwo przed nieuczicwym postępowaniem przedsiębiorców. Przykładem tego jest ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym, która powstała w konsekwencji wdrożenia dyrektywy Unii Europejskiej w tej sprawie.
Czytaj więcej: Nieuczciwe praktyki rynkowe w obrocie konsumenckim